sunnuntai 28. elokuuta 2022

 

Tuki työelämään löytyy varhaisesta tuesta opintojen alussa

Mutta mitä tuleva vuosi tuo opettajille tullessaan?

Koulunsa tänäkin vuonna  aloittaa 20% lukivaikeuden omaavia oppilaita ja 5-10% laajemmat oppimisvaikeudet aloittavia. Tuskin nämä tilastolliset luvut ovat seuraus perusopetuksesta tai ammatillisesta opetuksesta, koska tällöin ollaan auttamattoman huonolla tiellä, jos opetuksen myötä syntyy vaikeuksia oppimiseen.

Oppimisvaikeudet ovat synnynnäisiä ominaisuuksia, jotka heijastuvat oppimisessa. Nämä keskushermoston poikkeavuudesta johtuvat vaikeudet näkyvät lukutaidossa, kirjoitustaidossa ja matematiikan taidoissa. Usein nämä ovat perinnöllisiä ja pysyviä vaikeuksia.

Kun huomioidaan oppimisvaikeuksien päällekkäisyys ja laajemmin ominaisuudet, joista puhutaan arkikielessä vaikeutena oppia, niin puhutaan jo suuremmasta joukosta. Oppimisvaikeuksista kärsiviä ihmisiä on Suomessa kymmeniä tuhansia ja niihin usein kytkeytyy seurannaisvaikutuksia, jotka ovat suurimpia ongelmia yhteiskunnassamme. Rikollisuus, päihteet, pitkäaikaistyöttömyys, köyhyys ja sosiaalinen syrjäytyminen lieveilmiöineen.

Vaikeudet ilmenevät eri tavoin ja siksi vaikeaa nopeasti tunnistaa, mistä on kyse. Varhaisella tuella on kuitenkin kaikista merkittävin rooli, ettei vaikeudet heikennä itsetuntoa, itseluottamusta ja oppimisen iloa.

 Kun puhutaan laaja alaisista oppimisvaikeuksista niin mistä sitten on kyse? Tutkimuskohteena on jäänyt huomioimatta henkilöt, jotka ovat syrjäytymisriskissä laaja-alaisten oppimisvaikeuksien takia, vaikka heillä on akateemiseen suoriutumiseen perustuvat lahjat. Niitä ensimmäisiä merkkejä laaja- alaisista oppimisvaikeuksista ovat vaikeudet vastavuoroisen sosiaalisten tilanteiden hallinnassa.

Laaja-alaisia oppimisvaikeuksia voidaan tarkastella myös toiminnanohjauksen käsitteen ajatuksena. Tarkoitetaan kykyjä, joiden avulla yksilö sopeuttaa toimintaansa ympäristön vaatimusten mukaisesti. Toiminnanohjauksen ongelmat, jotka pohjautuvat oppimisvaikeuksiin vaikuttavat hyvin heikentävästi ihmisen suoriutumiseen päivittäin.

Henkilöt, joilla on oppimisvaikeuksien myötä toiminnanohjauksen vaikeuksia, tarvitsevat muita enemmän ympäristön tukea selviytyäkseen. He tarvitsevat opastusta tehtävien suoriutumiseen ja yksilöllisiin opiskelutekniikoiden löytämiseen opinnoissaan. Yksilöllisesti räätälöidyt tukitoimenpiteet ja pitkäjänteinen ohjaus ovat keinoja, jotka mahdollistavat selviytymisen peruskoulusta mielekkääseen jatko-opintoon, arjessa selviytymiseen ja työelämään.

Nyt kun ekaluokkalaiset tulevat odottavin mielin kouluun oppimaan, on juuri se oikea aika ajoissa näkyviin ongelmiin puuttuminen ja varhainen tuen kohdentaminen, koska on todettu, että oppimiseen liittyvät toistuvat epäonnistumisen kokemukset aiheuttavat itsetunto -ongelmia ja nakertavat pala palalta ihmisen jaksamista. Ne usein johtavat negatiiviseen käsitykseen itsestä oppijana, työntekijänä ja ihmisenä ja muodostavat myöhäisemmässä vaiheessa liian monelle esteitä opiskelulle ja työelämälle. Ilman oikeaa apua ja tukea jääneillä lapsilla sekä nuorilla on todettu selkeästi muita suurempi riski keskeyttää opinnot ja myöhemmin syrjäytyä työelämästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

  Inkluusio ja resurssien puute   Mediassa ja eri opettajien foorumeilla   puhutaan jatkuvasti oppilashuollon puutteista ja yhä huonommi...