Inkluusio ja resurssien puute
Mediassa ja eri opettajien foorumeilla puhutaan jatkuvasti oppilashuollon puutteista ja yhä huonommin voivista ja huonommin käyttäytyvistä lapsista ja nuorista. Esille on nyt nostettu poissaolot koulusta.
Ruotsissa on koulupakko, toivottavasti Suomi ei tähän mene. Meillä
ei ole Suomen koulussa läsnäolopakkoa, meillä on lain mukaan oppivelvollisuuden
suorittaminen. Sitä voidaan suorittaa lain mukaan myös vuosiluokkiin
sitomattomana opiskeluna, mikäli lapsen terveyden huolto tai muu vakava syy
sitä vaatii.
Uudistukseen liittyy rahoitusta, joilla voi palkata lisää aikuisia
kouluihin, joilla ei ole opetukseen sidottua työaikaa. Kyseessä on lisätä muutakin
resurssia opettajien lisäksi koulupäiviin, jotka voisivat sitten mahdollisesti
tunnistaa näiden oireilevien lasten tarpeet ja ohjata myös perheet oikeiden palvelujen
piiriin.
Moni syrjäytynyt nuori on kertonut, että olisivat kiusaamisen ja väkivallan puuttumiseen toivoneet toisenlaisia keinoja. Heidän kohdallaan on vasta aikuisena todettu oppimisvaikeuksia, ja kouluajan tuki on ollut vähäistä tai olematonta, eikä heidän neuropiirteitään ole huomattu tai otettu kouluaikana vakavasti. Huonosta käytöksestä ja poissaoloista tuli vain jälki-istuntoja ja tilanteet pahenivat entisestään. Suurin osa heistä, ovat juuri niitä poissaolijoita.
Hyvällä ja varhaisella tuella pystytään vaikuttamaan lapsen, koko perheen
ja luokan toimintakykyyn koulupäivien aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti