Miksi lapsi lyö
”Älä anna lapsen lyödä itseäsi”, on lastenpsykiatrien paras
ohje mielestäni. Lyömisen syitä ei tarvitse tietää, eikä jälkeenpäin kysellä,
vaan yksinkertainen neuvo on, että ketään ei saa vahingoittaa. Lyömisen suhteen
on nollatoleranssi. Tämä nollatoleranssi pitää olla perheessä, päiväkodissa ja
kouluissa. Oikean ja väärän opettaminen ja asiaan puuttuminen heti, on
tällaisissa tilanteissa kaikista tärkeintä. Jos lyöminen sallitaan, se viestii
välittömästi lapselle tunteen heikosta vanhemmasta tai aikuisesta, joka ei
pysty asettamaan mitään rajoja lapsen tekemisille ja toiminnoille. Tällaiselle
käytökselle aikuisen on tehtävä heti stoppi ja kertoa selvästi, ettei näin saa
tehdä. Lasta ei myöskään missään nimessä saa lyödä takaisin, ikään kuin
osoittaakseen lapselle miltä hänen kielletty tekonsa toisesta tuntuu.
Mikä toimintapa sitten loppujen lopuksi kunnioittaisi lasta,
tuntuisi aidolta välittämiseltä ja lisäksi opettaisi oikeaa käyttäytymistä jo
varhaisessa iässä? Taaperot turvautuvat kehonkieleen turhautuessaan ja ovat
kunnon nyrkkisankareita ja raivottaria. Nämä negatiiviset tunteet kuuluvat
lapsen kehitykseen. Myös nuorilla koululaisilla voi olla kielenkehityksen
kanssa viivästymisiä, jolloin nuori turvautuu lapsuusiän mentyä ohi kehonkieleen
viestittämään turhautumista, huomionhakua, kostoa tai jotain muuta. Myös rajoja
haetaan murrosiän alkuvaiheessa ja murrosiässä hyvinkin rajusti, mikäli ne ovat
jääneet varhaislapsuudessa puutteellisiksi tai kokemus rajoista ja rakkaudesta on
ollut lapsen tuntemuksen mukaan laimeaa.
Uhmakkaat lapset ovat yleistyneet tänä päivänä. Niiden määrä
on lisääntynyt päivähoidoissa ja kouluissa. Impulssien hallinta tuntuu myös
olevan yhä vähemmän hallinnassa lapsilla ja nuorilla. Oletetaan, että suuri osa
aikuisista osaa suhtautua asiaan oikein ja ymmärtää mistä syystä ja miksi lapsi
lyö. Joku lapsi lyö toista, toinen lyö omaa
päätään lattiaan. Näissä tilanteissa aikuinen joutuu vaikean paikan eteen
pohtimaan tätä asiaa.
Kouluissa kohdataan ja havaitaan yhä useammin väärin
suunnatun aggression ohjautumista väkivaltaiseksi käytökseksi ja havaitaan
lisääntyvästi uhmakkaita oppilaita. Mutta aggressiota voidaan ajatella
energiana. Sitä voidaan miettiä neutraalina elämänvoimana. Se ei siis ole
negatiivistä, mutta ei positiivistakaan. Lapsuudesta kehityksen kulkiessa
eteenpäin voima ohjautuu eritilanteissa eritarkoituksiin. Tämä
ihmisaggressionvoima voidaan nähdä samoin kuin suuret vesimassat
voimalaitoksissa, jotka saadaan tuottamaan sähköä, mutta se ei voi tulvia
ympäristöön aiheuttaen suuria vahinkoja.
Koulussa opetetaan toimintatapoja ja kohteliasta
käyttäytymistä. Jotkut oppivat taidot nopeammin ja helpommin, kuin toiset. Näille
hyville käytöstavoille, juuret löytyvät kotoa. Ensimmäinen lapsen sosiaalisen
kasvun ja hyvien käytöstapojen oppikenttä on siis koti. Kotona opittuja hyviä tapoja
lapsi osaa soveltaa koulussa, harrastuksissa ja kaveripiirissä. Jo
päivähoidossa ja alaluokilla havaitaan lapset, joiden poikkeava käyttäytyminen
vaatii selvittelyä ja pohdintaa mistä on kyse. Kun vanhempien tai lasten kanssa
työskentelevän aikuisen hälytyskellot soivat, niin apua tulee hakea käytösongelmiin
heti. Näin ollaan oikealla tiellä ja puhutaan varhaisesta puuttumisesta. Ei
tarvitse odottaa tilanteen kriisiytymistä lapsen tai nuoren kanssa, vaan päästään
puhumaan asioista heti ja luottamuksellisesti ja avoimesti
kasvatusalanammattilaisten kanssa. Myös perheillä on oikeus hakea neuvoa ja
apua hankaliin tilanteisiin, joita esiintyy. Moni perhe hyötyisi perhetukipalveluista
ja lapsi tai nuori hänelle kiinnitetystä tukihenkilöstä. Varhainen tuki on kuin
laittaisi rahaa pankkiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti