Roolitus jarruttaa kitkemistä
#työpaikka #koulu2017
#armeija #valtaasema #alakoulu #velvollisuus #puuttua #kaikilla
Koulukiusaaminen on vakava asia. Se puhuttelee aina loman
alkaessa monia perheitä. Usein lomien aikana koulukiusattu saa huilia pitkään koulukiusaamisesta
ja lukuvuoden alussa nuori lähtee jälleen kokeilemaan onneaan uudelle
lukuvuodelle. Useimmat tarinat ovat
järkyttäviä ja ne seuraavat läpi elämän. Niin kuin koulussa tapahtuvasta
kiusaamisesta, voidaanko harrastustoiminnassa tapahtuvasta kiusaamisesta
käyttää nimeä harrastuskiusaaminen? Kiusaamista tapahtuu paljon aikuisten
tietämättä, myös lasten ja nuorten harrastuksissa.
Kiusaaminen on ilmiö, joka kehittyy yhteisössä. Voidaan jopa
puhua tuotetusta kulttuurissa, jossa valta-asemaa pitävät yksilöt alistavat
heikompia. Valta- asemaa siis tavoitellaan yhteisössä. Ilmiön ymmärtäminen puolestaan
on ehto ymmärtää, kuinka siihen puututaan. Kiusaaminen pitää saada loppumaan ja
lasten tulee tuntea turvallinen ja hyvä yhteisö ympärillään. Yhteisöllä
puolestaan tarkoitetaan ryhmää, jossa on tietty määrä ihmisiä toimimassa
yhdessä. Ryhmää, jonka jäseniin ei itse ole voinut tai voi vaikuttaa. Ei siis
itse saa päättää ketä ryhmän jäsenenä on.
Perhe, koulu, koululuokka, jatko-opintopaikka, harrasteryhmä,
armeija ja työpaikka ovat yhteisöjä. Näissä yhteisöissä ollaan jatkuvassa
vuorovaikutustilanteissa, jotka luovat mahdollisuuksia kiusaamiselle. Kiusaaminen
on hetkellistä vuorovaikutusta ja ulkopuolisen on vaikea tunnistaa, onko siinä hetkessä kyseessä kiusaamisen ilmiö.
Kiusaamista tai kiusatuksi tulemisen tunnetta tapahtuu siis paljon muuallakin
kuin kouluissa.
Osa alakouluikäisistä lapsista ovat vielä impulsiivisia ja
ns. ” totuuden torvia”. Lapset ilmaisevat
rehellisesti mielipiteensä kaverin
paidasta, hiuksista tai ihan mistä vaan. Monet lapset kertovat ajatuksiaan
ääneen. Heillä ei aina ole tarkoitus satuttaa. Useimmat lapset eivät ymmärrä,
että kyseessä onkin mielipide, joka voi loukata. On myös havaittavissa tahallista
toisen haukkumista ja nimittelyä, joka on helpompi tunnistaa kiusaamiseksi.
Silloin voidaan helpommin vaatia nimittelijää vastuuseen teostaan. Kiusaamiseen puuttuminen tuntuu
oppilaista helpottavalta. He saavat tunteen että heistä välitetään ja he itse
rohkaistuvat myös puuttumaan kiusaamiseen omassa yhteisössään.
Roolittaminen on yksi osa kiusaamisen ilmiöstä. On yleistä,
että kavereita roolitetaan. Kun yksi keksii roolittaa yhden oppilastoverin,
siihen lähtee usein mukaan muitakin. Joku on luokan pelle, toinen on tuppisuu
ja kolmas on höselö. Roolittaja ei kysy roolin saajalta, että haluatko, että
sinua kutsutaan näin? Näistä saaduista rooleista on vaikea yksin rimpuilla
irti. Usein saatu rooli on epämukava ja voi loukata henkilöä. Kun rooli on
valmis se seuraa läpi kouluajan, toisinaan läpi elämän. Vaikka roolitus luodaan
yksilön oman käytöksen perusteella. Se voi olla hyvinkin kiusallista.
Kiusaaja ja kiusattu ovat roolin saaneita henkilöitä, mikäli
heistä käytetään näitä nimiä. Tämä on siis jonkinlainen sosiaalinen status.
Kumpaankin liittyy syyllisyyden ja häpeän tunnetta. Kiusattu henkilö etsii
päivittäin sosiaalisia keinoja päästäkseen irti tästä kiusatun roolista. Myös
kiusaaja tuntee usein syyllisyyttä omasta toiminnastaan ja yrittää kaikin
keinoin parantaa tapojaan ja päästä kiusaajan roolistaan. Näitä nimityksiä tulisi
tilanteita selvitettäessä käyttää varoen.
Puuttuminen tähän kiusaamisen ilmiöön on velvollisuus.
Jokaisen velvollisuus on puuttua näkemäänsä kiusaamiseen. Toivotaan uuden
vuoden alkaessa, että kiusaamiseen puututaan herkästi ja heti. Ketään ei jätetä
yksin. Varhain puuttumalla voimme pelastaa paljon. Toisista välittäminen ja
huolehtiminen ja kiusaamiseen puuttuminen, on avain mukavaan ja kivaan
yhteisöön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti