Nuorten tilanne ja uudet oppimisympäristöt
puhuttaa
Vuodesta
toiseen taas puhutaan samasta asiasta. Nuorten mielenterveyspalvelut ovat
tukossa. Päihteet ja huumeet miellyttää. Hoitoon ei pääse nuori, vaikka hän
kertoisi käyttävänsä päihteitä lähes päivittäin, tuntee olonsa harhaiseksi,
masentuneeksi ja kertoo haluavansa heti hoitoon. Jonot ovat kohtuuttoman
pitkät. Yhden nuoren mukana sairastuu muita perheen jäseniä usein. Korona on
lisännyt haasteita ja pahoinvointia liian monen nuoren kohdalla.
Tilanteet ovat
eskaloitumassa yhteiskunnalle kalliimmaksi tavaksi hoitaa asioita. Monta asiaa
olisi ennakoitavissa, mutta kenttätyöntekijöitä harvoin kuunnellaan. Päätökset
tehdään yhdessä niiden ihmisten kanssa, jotka eivät koulussa ja
varhaiskasvatuksessa työskentele. Jos varhaiskasvatuksen ja opetustyön
ammattilaisilta kysyttäisiin, minkälaisia oppimisympäristöjä te toivoisitte
tulevaisuudessa? Halutaanko pieniä kyläkouluja lakkauttaa Ja tehdä isoja 900
oppilaan kouluja? Miksi kiusaaminen vaan lisääntyy, vaikka erilaisia malleja
sen kitkemiseen on sadoittain tarjolla?
Vastaus olisi
turvallisuuden, kiusaamisen kitkemisen ja oppilastuntemuksen vuoksi selvä.
Pienempiä kouluja ja pienempiä ryhmiä ja lisää eri alan toimijoita kasvatus –ja
opetustyön arkeen mukaan. Opettajamitoitus olisi yhtä järkevää, kuin
vanhustenhoitaja mitoitus.
Lapset
tarvitsevat turvallisen peruskoulun. Tämän päivän trendi tuhansien oppilaiden
yläkouluista ja avoimista oppimisympäristöistä ja 50-80 oppilaan
opetusryhmistä, tuskin saa aitoa hyväksyntää opettajilta. Yksinäiset,
syrjäänvetäytyvät, erityisen tuen oppilaat ja kiusatut jäävät liian usein tunnistamatta.
Avoimet oppimisympäristöt vaativat enemmän resursseja. Ilman tarvittavaa määrää
henkilökuntaa isoissa oppilaitoksissa eivät opettajat pysty edes tällä hetkellä
tunnistamaan oppilaita, eivätkä edes tunnista kaikkia rakennuksessa liikkuvia
oppilaita nimeltä, eikä edes näöltä. Ulkovalvonnassa on yksi tai kaksi
opettajaa sekä 400 oppilasta ympäri koulurakennusta. Tämä ei ole turvallista.
Peruskoulun
jälkeen jokaisen on siirryttävä uuden oppivelvollisuuslain mukaan
jatko-opintoihin. Kyseessä on historian
merkittävin muutos. Uudistus on hyvä. Sen
myötä kunnilla on velvollisuus riittäviin tukitoimiin, niin opetuksessa, kuin kouluterveydenhuollossa.
Mitä
tarvitaan kouluyhteisöjen hyvinvoinnin kannalta tietää, jotta päästään kehittämään
tätä yhteiskuntaa oikeaan suuntaan lasten ja nuorten kohdalla? Suomeen ja
Kuopioon Yliopistolliseen sairaalaan syntyy maailman terveimpiä vauvoja. Mutta
miksi meidän kuopiolaiset lapset sairastuvat, kun koulutaival alkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti